zondag 3 mei 2020

Wilde dieren quilt


Dit  quilt heb ik vorige keer al laten zien dat ik er aan bezig was.
Maar nu is het af en Duuk slaapt er heerlijk onder.

Ik wil in onderstaande stukje laten zien hoe dit quilt tot stand is gekomen.



De stoffen uitzoeken,
degene die niet gewassen zijn nog wassen en stijken.
De maat van de 4kantjes werd bepaald 
door het dieren panel links boven, 
die is op 16,5 incl naad.
de kleine 4kantjes op 8,75 incl. naad.
heel veel stoffen er bijgezocht die er mooi bij passen.
Deze ook op 4kantjes van 8,75 incl.naad.
 De naad is 0,5 cm.


De 3 groten panels uitrekenen hoe groot deze maat moet zijn.
Maar.
Een handigheidje is, als je dezen pas op maat knipt 
als je er aan toe bent om ze er in te naaien.


Op ruitjespapier ben ik gaan tekenen 
hoe ik de verdeling wil hebben.




Uitgelegd op een laken.




Met de naaimachine in elkaar gezet.
Vanelk stuk wat ik in elkaar ging zetten, heb ik een foto genomen.
Doe je dat niet, dan zit er gegarandeerd een dier op zijn kop
of kleuren niet goed tegen elkaar. 


Zitten al deze stukken in elkaar 
dan de groten op maat snijden 
en dan het hele quilt in elkaar naaien


Ik had bedacht om de rand in strepen van 
de rest van de stoffen te doen,
maar bijnader inzien werd dat te druk.
Dus is het donker groen met klein geel stipje geworden
en dat geeft rust en is gewoon mooi.


Achterkant, fiberfill en top opspannen, 
spelden en doorrijgen.


Het is met de hand  doorgequilt.




De grote blokken 1 cm van de rand
en rondom de dieren

De middelmaat dierenblokken, 
1 cm vanaf de rand.


Diagonaal doorquilten.
Door de kleine blokjes om en om 1 cm vanaf de hoek 
en zo ook aan de andere kant van de hoek.

In de rand heb is diagenale lijnen doorgetrokken.



De afsluitbies er opnaaien en tegenzomen.


Is het quilt af, 
 wassen in de wasmachine.
wolwasprogramma,
30 graden,
wolwasmiddel,
3 color catcher doekjes erbij in trommel.
Wasverzachter in laatste spoelwater.
Niet in droger
maar met een zonnetje en wind aan de lijn
af en toe opschudden en quilt keren.


Op de achterkant een label
deze heb ik met mijn handschrift geschreven
en met kettingsteek geborduurd.



Nog een foto en 
dan kan ie naar Duuk.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Annet,
    ik wil je iets vragen, kun je mij je contact-mailadres geven?
    Ik ben Colette, kwam in de vakantietijd regelmatig in je winkel en kwam je ook nog wel tegen op de zomermarkten.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Collette, ik krijg deze reactie via mijn mail binnen en heb je geantwoord, maar op één of andere manier gaat dat niet.
      Maar je kan me mailen op happyscrappiequilt@gmail.com

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige dierenquilt Annet! Héél mooi en kleurrijk. Mijn medaillonquilt is hélemaal gequilt, maar ik moet de laatste afwerkingsrand er nog omheen doen en dan is hij eindelijk klaar! Het quilten heeft even stil gelegen, maar in september ben ik er terug vol goede moed aan begonnen, ik heb hem met de hand helemaal door gequild. Hoe heb jij die laatste rand afgewerkt, kan je mij hierop eens een antwoord geven aub. Groetjes

    Cathy

    BeantwoordenVerwijderen