donderdag 29 november 2018

11. Achterkantquilt en oprijgen.

 
 

 
Het quilt oprijgen, ik doe het nog altijd zoals ik het heb geleerd.
Achterkant met goede kant onder op tafels plakken
en gelijk spannen ( niet strak trekken)
met goede schilders tape vastplakken op de tafel.
 
Maak de achterkant ca. 5 cm groter.
Voor dit quilt kwam ik op vakantie in Tenerife
een leuke achterkant tegen bij een strandverkoper.
 

 
Dus de achterkant is op de tafel geplakt,
zelfde maat fiberfill er over heen strijken met de handen.
Dan de Top (bovenkant) met de goede kant naar boven.
weer goed met de handen glad strijken
en ook gelijk op letten dat alles goed recht op elkaar komt.
 
Tevreden, dan de 3 lagen met heel veel spelden aan elkaar vast spelden.
Daarna met rijggaren horizontaal en verticaal doorrijgen,
op ca. 15 cm van elkaar.
Tape eraf halen, omkeren en kijken of het mooi glad geregen is.
Altijd weer spannend.
Maar werk je nauwkeurig, kan het niet mis gaan.
Spelden er uit.
Bij een groot quilt vouw ik de randen om
en met grote rijgsteek vast zetten.
Klaar om te quilten.
 
Zo'n grote quilt kan je niet alleen dubbelen.
Daar heeft Leintje me bij geholpen.
Zij heeft het blog: "Quiltverslaafd"
 


 
Ook mijn huiskamer is er te klein voor.
We hebben de algemene ruimte van het bejaardencentrum mogen gebruiken.
We waren er tijdens de soos,
stroopwafels meegenomen
en het was een gezellige middag.
 

Nu aan het quilten.
En zoals ik al eerder schreef 5 draden per dag.
Goed plan!
Maar dat is tot nu toe niet gelukt.
Te heet van de zomer.
Heb wel een quilt voor mijn kleindochter Noor gemaakt.
 



 
  
 
Ga nu weer proberen om iedere dag 5 draden te quilten,
wil het quilt begin april afhebben.
Want dan zijn er weer de quiltdagen  in Zoutelande.
 
Afgelopen quiltdagen heb ik de tops van An en Bea mogen bewonderen.
Dames succes met quilten
 
Voor een nieuw quilt liggen de stoffen al klaar.
Misschien ga ik dat wel weer via mijn blog met jullie delen.
Je horen er ten zijner tijd wel van.
 
Veel patch en quilt plezier, Annet.
 
 

 
 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten