zaterdag 13 januari 2018

1. start Medaillon quilt


1, Midden stuk
 
De start van het  Medaillon quilt.
Eerst wat informatie:
Ik nummer iedere ronde. Dit is: 1, Middenstuk.
Wordt er in de maand aanvullende informatie gegeven, dan wordt het 1A, 1B enz.
 
Iedere 3e week van de maand wordt de volgende opdracht op het blog gezet,
wordt via facebook Happy scrappie quilt bekent gemaakt dat het er op staat.
 
De mallen komen uit het boek: Ruiten en Strepen met Pompadour.
Dit is het laatste boek wat ik heb geschreven ( kijk op vorig bericht)
Welke mallen en waar ze staan beschrijf ik bij iedere nieuwe ronde.
We gaan van start:
Het middenblok is de Windroos, je kunt het vinden in de volgende quilts:
Maritiem blz. 15
Windroos blz. 17
Oost west, thuis best blz. 22
Kussen: blz. 39
 
Plaatje van Windroos A staat op blz. 64
  De mallen op blz. 66 en 67
 
 
 Als het blok in elkaar zit is het van rafel tot rafel 41 cm £
 Rondom de windroos komt een bies van 2,5 cm afgewerkt.
Knip: A 2x bies van 41 x 3,5 cm.
         B 2x bies van 46 x 3.5 cm.
! Meten is weten

 Is je werkstuk anders van maat, pas dan de cm aan.
Meet het blok horizontaal en verticaal op verschillende punten
en neem dan het gemiddelde.
Doe dit steeds in het vervolg van het quilt .
 Neem  de pas randen niet klakkeloos over.
Dit voorkomt lubberen of trekken van het quilt
 
Ook bij mij is er een afwijking en ik heb randen B, 45,5 cm geknipt.
Mijn blok is nu 45,5 cm £.
 
Heb je het blok af en je wil nog meer maken.
Maak dan al vast wat 20 cm blokken.
Die komen op ca. 1,5m £ in een rand.
Deze staan vanaf blz. 55 t/m 63.
Ik zelf heb blokken genomen waar de uiteinden van het blok in ecru kan worden gemaakt.
 
 
Van sommige  blokken heb ik er 2 van gemaakt en dan andere stoffen gebruikt.
 
Succes.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten